Oud SKS-skûtsjeschipper Rintje Ritsma (104) overleden

– LEMMER –
Oud SKS-skûtsjeschipper Rintje Ritsma is woensdag 3 oktober jl. in zijn woonplaats Lemmer op 104-jarige leeftijd overleden. Ritsma was in de vijftig- en zestiger jaren schipper op het Lemster skûtsje. Van 1958 tot 1961 op de Hoop op Welvaart en na een onderbreking, vanwege een meningsverschil met het bestuur, kwam hij na drie jaar weer terug op het door de nieuwe commissie aangeschafte skûtsje ‘Emanuel’.

Oud SKS-skûtsjeschipper Rintje Ritsma (104) overleden

Rintje Ritsma op archieffoto uit 2008

In 1965 zaten de Lemsters heel dicht bij het kampioenschap, maar door een protest ging dit de mist in, dit is Ritsma zijn gehele leven blijven achtervolgen. Menigmaal heeft hij dit verhaal verteld aan een ieder die het maar wilde horen. Gelukkig haalde Ritsma als schipper van het Lemster skûtsje uiteindelijk in 1966 toch nog de felbegeerde SKS-kampioenswimpel binnen. In 1968 nam hij afscheid van het wedstrijdzeilen bij de SKS.

Rintje zag in 1908 in Sloten het levenslicht. Het skûtsjesilen werd hem met de paplepel ingegeven. Hij ging van jongs af aan al met zijn vader mee op het skûtsje om terpmodder op te halen en deze dan weer naar elders in Friesland te vervoeren.

Ritsma trouwde 72 jaar geleden met zijn vrouw Akke en werd brugwachter in Lemmer, dit bleef hij tot aan zijn pensioen. Uit hun huwelijk kwamen vier kinderen voort, twee zonen en twee dochters. Zoon Peke is later in de voetsporen van zijn vader getreden als tijdelijk schipper van het Lemster skûtsje. Van zijn kleinkinderen is zijn naamgenoot door zijn vele grote successen in de schaatssport de bekendste geworden.

Tot op hoge leeftijd bleef de krasse, statige Lemster zeer actief en verstandelijk goed bij de les. Met het overlijden van Rintje Ritsma verliest Lemmer een markante persoonlijkheid. Ritsma had als levensmotto: Om oud te worden moet je altijd opgewekt zijn!

Foto: Martin de Jong