SKS foarwedstriid definitief afgelast | kop-van-jut

De wedstrijdcommissie in Stavoren heeft de SKS foarwedstriid die voor vandaag op het programma stond definitief afgelast. De wind bleek anders dan verwacht, namelijk kracht 5-6, en de golfslag op het IJsselmeer maakte het daardoor niet verantwoord om de skûtsjes een wedstrijd te laten zeilen.

De skûtsjes bleven aan wal in Stavoren

Er werd wel gezorgd voor een alternatief programma. Vanaf 14.00 uur zouden de skûtsjebemanningen alsnog de strijd met elkaar aangaan tijdens het touwtrekken. Maar ook dit kon door omstandigheden geen doorgang vinden. Gelukkig was de ‘kop-van-jut’ wel in Stavoren aanwezig en dus werd deze SKS foarwedstriid met een hamer en een rinkelende bel beslecht.

Ype van der Meulen (Woudsend) bij de kop-van-jut

Van elk aanwezige skûtsje deden 5 bemanningsleden mee. Via een afvalsysteem, waarbij het slaan per ronde zwaarder werd, bleven de sterkste mannen over. Winnaar was uiteindelijk Jaap van der Sluis van het Jouster skûtsje. Schipper Dirk Jan Reijenga, van hetzelfde skûtsje, eindigde op de tweede plaats en werd daarmee de beste schipper aan wal.

Dirk Jan Reijenga (Joure) beste schipper aan wal

Alle aandacht voor Douwe Visser (Sneek)

De skûtsjes lagen afgemeerd voor Café Max aan de Schans, waar op de kade een aantal aalrokers klaarstonden om een maal aal en poon aan de schippers en bemanningen aan te bieden.

Schippers en bemanningen kregen een maal aal aangeboden

foto’s Albert Salverda