Geslaagde Frisobokaal 2012

Op zaterdag 30 juni werd op de Snitser Mar de strijd om de Frisobokaal 2012 gestreden. Het werd een machtige dag voor alle deelnemers. Dankzij een eerste en een vijfde plaats pakte het skûtsje van Earnewâld, met gelegenheidsschipper Harry Hendriks (Philips Benelux), de eindoverwinning.

CdK John Jorritsma te midden van de Captains of Industry

Eens in de drie jaar is de SKS vloot exclusief en met trots beschikbaar voor de Commissaris van de Koningin, die als gastheer namens de provincie Fryslân de Captains of Industry van het Nederlandse bedrijfsleven uitnodigt. Sinds 1988 ontmoeten op deze wijze de top van het Nederlandse bedrijfsleven en de politiek hun Friese collega’s in een unieke en ontspannen setting. Plezier en samenwerking aan boord van de skûtsjes staan voorop tijdens deze unieke zeilwedstrijd, maar ook de strijd om de hoogste eer wordt niet uit het oog verloren.

Strijd om de Frisobokaal 2012

De ontvangst vond plaats in ‘It Foarûnder’ op het Starteiland, waar CdK John Jorritsma zijn gasten welkom heette. Bestuurslid Hilda Boesjes-Beljon deed dit namens de SKS, waarna Pieter Boelsma de routebespreking voor zijn rekening nam. Om iedereen in de juiste sfeer voor deze dag te krijgen, vertelde Gjalt de Jong – walcommentator tijdens het SKS-kampioenschap – op zijn eigen oorspronkelijke wijze iets over de historie en achtergrond van het skûtsjesilen.

DTZ Zadelhoff aan boord bij Woudsend

Ook het Statenjacht 'Friso' was van de partij

Ook het Statenjacht ‘Friso’ was van de partij

CdK John Jorritsma loste het startschot voor de eerste wedstrijd waarna de skûtsjes bij een windkracht 4 tot 5 de onderlinge strijd aangingen. Earnewâld startte voortvarend en rondde als eerste de boei gevolgd door Woudsend en Súdwesthoek. Het Jouster skûtsje met ‘schipper’ Ab van der Touw, CEO Siemens Nederland NV, aan boord vond snel de weg naar voren en klom van de vijfde naar de tweede plek. Earnewâld finishte als eerste vóór Joure en Woudsend eindigde als derde.

Frisobokaal 2012

Enthousiasme aan boord van de skûtsjes

Enthousiasme aan boord van de skûtsjes

Tussen de wedstrijden werden de gasten getrakteerd op een smakelijk Captain’s dinner in ‘It Foarûnder’. Georgette Jorritsma, echtgenote van de CdK, schoot de skûtsjes voor de tweede wedstrijd weg. Ditmaal was Earnewâld te vroeg van start, maar al snel voegde het skûtsje zich weer in het wedstrijdveld. Grou, met aan boord Eelco Blok (CEO KPN) nam de leiding en behield deze tot de finish. Lemmer eindigde op de tweede plaats vóór Joure.

Na afloop van de wedstrijden werd nagepraat onder het genot van haring en korenwijn. Commentator Gjalt de Jong blikte nog eenmaal terug op de geslaagde dag, waarna CdK John Jorritsma de Frisobokaal overhandigde aan eindwinnaar Harry Hendriks, teamcaptain van Philips Benelux, en Gerhard Pietersma, schipper skûtsje Earnewâld.

Harry Hendriks en Gerhard Pietersma tonen trots de Frisobokaal

Einduitslag Frisobokaal 2012

1. Earnewâld (5,9 | 0,9 + 5)
2. Joure (6 | 2 + 4)