Kampioenswimpel voor Heerenveen, dagwinst voor Bolsward

Heerenveen was donderdag al kampioen zoals Joure zeker was van de tweede plaats. Tijdens de finale in Sneek streden nog drie skûtsjes om het brons: Sneek, Earnewâld en Grou. Geen van drieen zeilde een super wedstrijd. De concurrenten eindigden op respectievelijk een negende, tiende en elfde plaats.
Sneek werd op het eigen wedstrijdwater en voor het talrijke publiek wel derde in het eindklassement. Earnewâld eindigde als vierde, Bolsward als vijfde en kampioen 2009 Grou als zesde.

Heerenveen SKS kampioen 2010

Bolsward revancheerde zich met de dagoverwinning voor de mindere klasseringen van de laatste dagen. Joure zeilde van een vijfde naar een tweede positie en is dus de terechte reservekampioen. De Sudwesthoek besloot het kampioenschap met een prachtig derde plaats op het Sneekermeer.

Bolsward pakt de dagoverwinning op het Sneekermeer

De start was zeer verrassend met op kop Woudsend, Huizum en Sudwesthoek. Kampioen Heerenveen ging als achtste om de boei, Joure als zevende. Pieter Brouwer schoof nog wel naar de vijfde plek, vlak achter  nummer vier Woudsend. Eildert Meeter kon de hoge positie niet vasthouden. Met een achtste plaats was de slotwedstrijd wel zijn beste. Langweer en Lemmer eindigden als mooie middenmoters op plaats zes en zeven.

Gedeputeerde en loco Commissaris der Koningin van Fryslân  Sjoerd Galema en loco-burgemeester Jan Bargboer van Sneek reikten de prijzen uit. Commissaris der Koningin van Fryslân John Jorritsma en burgemeester Hayo Apotheker van Sneek waren ’s morgens te gast bij de routebespreking.

Alle schippers op volgorde van het klassement achter de kampioenswimpel met een trotse Pieter Brouwer in de krans

Zaterdagmiddag van 13.00 tot 16.00 uur worden schipper Pieter Brouwer en zijn mannen gehuldigd in het centrum van Heerenveen.