SKS Foarwedstriid bij 50-jarig jubileum Wedstrijdcommissie Wâldsein

WOUDSEND – Vrijdag 13 juli en zaterdag 14 juli is het feest op en rondom het water van Woudsend. Dan viert de Wedstrijdcommissie Wâldsein namelijk haar 50-jarig jubileum, met onder andere de ‘De SKS Foarwedstriid’.

Op 24 juli 1968 organiseerde de Wedstrijdcommissie Wâldsein voor het eerst een skûtsjewedstrijd. Na drie jaar lang vragen werd de vasthoudendheid van de Wedstrijdcommissie Wâldsein beloond en organiseerden ze de eerste wedstrijd. De Leeuwarder Courant schreef destijds: “Een prachtige wedstrijd op het ruime Heegermeer, waar de dertien tjalken voor het eerst slag met elkaar leverden”.

Ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum én als opwarmer voor het SKS Kampioenschap 2018, dat zaterdag 4 augustus van start gaat, mag de Wedstrijdcommissie Wâldsein de SKS Foarwedstriid organiseren op zaterdag 14 juli. Een leuke bijkomstigheid is dat op de wimpel van het SKS Kampioenschap 2018 het Woudsender Skûtsje afgebeeld is, ter ere van dit 50-jarig jubileum.

Op vrijdag 13 juli, zullen alle skûtsjes zich verzamelen in de ‘sloepenkom’ van Aquacamping en Jachthaven De Rakken in Woudsend. Vanaf 19.00 uur zullen daar deskundigen aanwezigen zijn die kunnen vertellen over de historie van zowel de SKS als het dorp Woudsend.

Zaterdag 14 juli zal om 09.00 uur de routebespreking zijn, die openbaar is voor iedereen. De eerste wedstrijd start om 10.30 uur, gevolgd door de tweede wedstrijd om 13.00 uur. Vanaf 15.45 uur zal er een feestelijke prijsuitreiking plaatsvinden met onder andere matinee en deze zal duren tot de klok van 18.15 uur. Iedereen is ook hierbij van harte welkom. De beide dagen worden mede mogelijk gemaakt door de Friese Rabobanken.

[Persbericht: Wedstrijdcommissie Wâldsein]

Foto boven: Martin de Jong