Sneker Pan wint SKS Foarwedstriid

Tijdens de laatste krachtmeting voor het SKS kampioenschap heeft regerend SKS kampioen, de Sneker Pan, opnieuw de winst gepakt. Na eerdere overwinningen in het voorseizoen, Lemmer Ahoy en de bijzondere zeilwedstrijd bij Enkhuizen, bleven de Snekers opnieuw hun concurrenten de baas.

Sneker Pan wint SKS Foarwedstriid

Weinig wind in de Lemster baai

Concentratie bij schipper Berend Mink van d'Halve Maen

Foto’s: Albert Salverda

Het was mooi strandweer in Lemmer, maar de wind komend uit oostelijke richtingen bleef matig. Vooral ‘s ochtend was het zoeken naar de vlaagjes. Debutantschippers, Teake Klaas van der Meulen (Woudsend) en Siete Ezn. Meeter (Leeuwarden), lieten zich tijdens de eerste wedstrijd van voren zien. Zij eindigden respectievelijk op een derde en vierde plaats. De overwinning ging naar Douwe Jzn. Visser (Sneek) die Pieter Meeter (Bolsward) achter zich hield.

’s Middags stond er meer wind in de Lemster baai. Súdwesthoek en Huzum gingen te vroeg van start. Huzum besloot echter niet opnieuw van start te gaan en dus bleek na afloop de prima silerij in de voorste regionen om ‘des keizers baard’ geweest te zijn. Het Bolswarder skûtsje kwam wel goed uit de start weg en rondde als eerste de bovenste ton, gevolgd door Sneek. Woudsend en Heerenveen lagen op de laatste plaatsen bij de eerste boeirondingen

Toeschouwers genoten in de zon van de SKS Foarwedstriid

Sneek met ruime voorsprong over de finish voor het Ir. DF Woudagemaal

De Lemsters eindigden als derde in het dagklassement

Finish van nrs. 8 t/m 11 (Drachten, Woudsend, Leeuwarden en Heerenveen)

De Sneker Pan nam al snel de koppositie van de Bolwarders over en liep gedurende de wedstrijd uit naar ruime voorsprong. Daarachter vonden verschillende positiewisselingen plaats. Zo klom Heerenveen van de veertiende naar de elfde plaats bij de finish en wist Lemmer op eigen water naar een prima tweede plaats door te stomen. Sneek finishte de middagwedstrijd ruim voor de Lemsters, die werden gevolgd door Bolsward, Earnewâld en d’Halve Maen.

Douwe Jzn. Visser en zijn bemanning zijn voor het komende SKS kampioenschap weer de gedoodverfde favorieten. Daarachter zal een spannende strijd losbarsten, want de skûtsjes lijken steeds meer aan elkaar gewaagd. Nog een kleine twee weken en dan is de openingswedstrijd van het SKS kampioenschap in Grou. En dan geldt voor iedereen: behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Eindstand SKS Foarwedstriid

1. Sneek (1,8 | 0,9 + 0.9)
  2. Bolsward (5 | 2 + 3)
  3. Lemmer (8 | 6 + 2)