Vijfde strijd Gouden Skipperke

Skûtsjes van “de kleine wateren” strijden
voor de vijfde keer om het “Gouden Skipperke”

Earnewâld 20 september – De SKS-skûtsjes Drachten, d’ Halve Maen, Earnewâld en Grou hebben met hun sponsors gestreden  om het “Gouden Skipperke”. Dit gebeurde voor het vijfde jaar op rij en met de Marprinses ging het met zo’n 100 gasten en de 4 skûtsjes richting Nationaal Park “de Alde Feanen”
Het was geen slechte dag om het water op te gaan, de zon was volop aanwezig. Maar de wind was de grote afwezige. Er werd daarom gedacht aan een toertocht door de Alde Feanen, maar uiteindelijk werd op initiatief van de schippers besloten toch een wedstrijd te gaan “zeilen”.

Zeilen om het Gouden Skipperke. Nou ja, zeilen…

Het werden twee hilarische races. Meteen na de eerste start werden de bomen al in het water gesignaleerd en werd er driftig gewrikt met de roeren om toch vooral maar een metertje sneller vooruit te komen dan de tegenstander.
Groot vermaak aan boord van de skûtsjes toen de bemanning van de Halve Maen heel inventief met de baleinen uit de zeilen ging roeien. Dit werd meteen door de anderen overgenomen, alle beetjes helpen.
Na een “zenuwslopende” route, waarbij enkele skûtsjes af en toe een duwtje kregen van de voorzitter van Grou in zijn rubberbootje, werd d’ Halve Maen als eerste afgeschoten.

Hoe blijf je vrij van elkaar?

Na een korte pauze begon wedstrijdleider Atsje Bruinsma opnieuw met de startprocedure. Met ondanks heel af en toe een klein vlaagje wind, werd ook deze wedstrijd weer een van elkaar op originele wijze de spreekwoordelijke loef afsteken. Gerhard Pietersma (Earnewâld)zag dat gelegenheidsschipper van de tweede wedstrijd, Boukje Visser van de Swelleflecht uit Earnewâld, de boei met geen mogelijkheid meer kon ronden en gooide eigenhandig de boei van stuurboord naar bakboord van het skûtsje.
D’ Halve Maen werd door Jaap Hamburg met zijn notarisbootje een flink eind richting finish geduwd en ook deze keer werd er driftig geboomd en geroeid door de fanatieke bemanningen. Wederom eindigde d’ Halve Maen op de eerste plaats en Earnewâld als tweede en werden Grou en Drachten de nummers drie en vier.
In haar wijsheid besloot de wedstrijdcommissie evenwel dat het “Gouden Skipperke” dit jaar niet zou worden uitgereikt omdat de wedstrijden toch niet echt van een professioneel niveau waren. De “winnaars” van de Halve Maen kregen een rondje van de organisatie aangeboden als prijs voor de snelste roeiers.
Gouden Skipperke neipetear
Gezellig was het in ieder geval wel. (Alle foto’s: Wiep Wierda)