Drachten, 26 juli 2021

Op deze website is de komende weken volop aandacht voor onze veertien SKS-skûtsjes, hun schippers en bemanningen. Tot en met vrijdag 6 augustus wordt iedere dag een van de veertien schepen in de schijnwerpers gezet. Er is een vraag en antwoord met de eigenarencommissie en/of schipper en er zijn linkjes naar filmpjes van de eigen skûtsjes. Ook verwijzen we naar beelden van Omrop Fryslân, het Fries Film en Audio Archief en het Fries Scheepvaart Museum. En we publiceren fragmenten uit het SKS-jubileumboek ‘Der moat syld wurde!’. Zo hopen we dat iedereen toch het gevoel krijgt een beetje als gast mee te kunnen zeilen ‘op ‘e lûken (op de luiken) fan it skûtsje’.

Jeroen Pietersma     Jeroen Pietersma

Jeroen Pietersma

VRAAG & ANTWOORD

Hoe gaat het nu met jullie, schipper en bemanning? Iedereen stond in de startblokken om twee weken te knallen. Toch?

Jeroen: “Net als alle andere voorgaande jaren waren wij alweer vroeg in het seizoen klaar voor de trainingen. Zodra er groen licht kwam om in teamverband te mogen trainen, zijn wij direct het water op gegaan. In een korte tijd was het noodzaak om het team en schip klaar te stomen voor het aangepaste kampioenschap. Dit vergt voor bestuur, schipper, bemanning en aanhang een aanpak van snel handelen en schakelen. Zo zijn er in deze korte periode wisselingen in de bemanning geweest. Door het snelle schakelen van de betrokken partijen was iedereen direct gefocust op zijn taak en uitvoering. Het is daarom ook zo verschrikkelijk jammer dat in het zicht van de haven een SKS-kampioenschap niet door kon gaan. Voor ons gevoel waren wij er klaar voor, en vielen op de laatste dagen de puzzelstukjes in elkaar. In mijn bericht naar de bemanning en bestuur heb ik gemeld dat water onder een skûtsje behoort, en niet bij ons in de ogen. Stuk voor stuk waren wij er allemaal behoorlijk kapot van. Het is nu zaak om iedereen betrokken te houden bij alle zaken rondom het skûtsje. Aan de motivatie zal het niet liggen, wij hebben een mooie en goede ploeg die voor elkaar door het vuur gaat. Ons motto is daarom ook ‘Wij buigen wel, maar breken niet. NOOIT!’”

Het skûtsje was natuurlijk gereed voor de strijd. Wat hadden jullie er afgelopen tijd aan gedaan?

Jeroen: “Wij hebben de afgelopen tijd niet veel veranderd aan het skûtsje, de tuigage e.d. waren nog in goede staat. Dit jaar zou nog een overgangsjaar zijn voor de nieuwe zeilformule, dus was er nog geen noodzaak om veranderingen aan te brengen. Deze focus ligt nu op 2022.”

Stel, er was dit jaar wel gezeild, op welke plek waren jullie geëindigd? En waarom denk je dat?

Jeroen: “Ons doel voor dit jaar was te eindigen in het linkerrijtje. Dit zou mogelijk moeten zijn als wij uit de protesten blijven, en een constanter kampioenschap kunnen zeilen. Een en ander hangt natuurlijk wel af van de weersomstandigheden.”

We gaan ervan uit dat we volgend jaar wel weer kunnen zeilen. Hoe gaan jullie je daar op voorbereiden?

Jeroen: “Nog een jaar zonder SKS-kampioenschap is ondenkbaar. Wij gaan ons net als alle voorgaande jaren weer vroeg in het seizoen klaarmaken voor de trainingen. Met zijn allen moet er zorg voor worden gedragen dat het Drachtster skûtsje volgend jaar goed beslagen, in de nieuwe formule, aan de start van het SKS-kampioenschap 2022 verschijnt.”

Zijn er nog andere zaken die je wilt delen?

Jeroen: “Tot slot zou ik namens iedereen die het Drachtster skûtsje een warm hart toedraagt, alle vrijwilligers willen bedanken voor hun enorme inzet van het afgelopen seizoen. Deze verdienen allemaal stuk voor stuk een dikke pluim. Want, ‘DER MOAT SYLD WURDE!’”

Kijk voor meer informatie over het Drachtster skûtsje op: www.drachtsterskutsje.nl

 

DRACHTEN/DE VEENHOOP IN BEELD

Walstart De Veenhoop, 2011

Walstart De Veenhoop, 2011

Het publiek in afwachting van de wedstrijd op het terras van Ie-sicht

Het publiek in afwachting van de wedstrijd op het terras van Ie-sicht, 2019

Tútsje van Sylkeninginne Nynke Sinnema en hofdame Hanneke Visser voor schipper Jeroen Pietersma, Grou 2016

Tútsje van Sylkeninginne Nynke Sinnema en hofdame Hanneke Visser voor Jeroen Pietersma

na winst in Grou, 2016 

Ale Zwerver, 'skoanheit' van de schipper, links op de uitkijk, 2019

Ale Zwerver, ‘skoanheit’ van de schipper, links op de uitkijk, 2019

Drachtster skûtsje in actie, 2019

Drachtster skûtsje in actie, 2019

Foto’s: Martin de Jong

Koninklijk paar in gesprek met Jeroen Pietersma tijdens bezoek aan De Veenhoop, 2020

Koninklijk paar in gesprek met Jeroen Pietersma tijdens bezoek aan De Veenhoop, 2020

Foto: Provincie Fryslân, Klaas Pot

 

DRACHTEN IN WOORD

Fragment uit “Der moat syld wurde!”

 

Drachtster skûtsje al 55 jaar in de SKS-vloot in 2009

Nog steeds hetzelfde skûtsje

Het schip dat het langst meevaart in de vloot is het Drachtster skûtsje. Al 67 jaar mengt de Twee Gebroeders zich in de strijd om het SKS-kampioenschap. Kampioen is het skûtsje nog niet geweest, maar schipper Jeroen Pietersma zeilt wel degelijk mee om de prijzen.

Hij stapt in 2014 aan boord. Pietersma heeft gelijk een klik met het schip. De fraai gelijnde havannabruine platbodem heeft volgens hem een ziel. Hij voelt het schip naar eigen zeggen aan en kan er goed mee overweg. In zijn eerste seizoen op Drachten pakt de schipper zijn eerste dagzege op het IJsselmeer bij Stavoren. Pietersma en bemanning springen een gat in de lucht. “Earste! Net te leauwen. Earste”, juicht de schipper.

 Eerste dagoverwinning Jeroen Pietersma, Stavoren 2014

Eerste dagoverwinning Jeroen Pietersma, Stavoren 2014

Foto: Martin de Jong

Er volgt in de jaren daarna nog een aantal fraaie zeges, waarvan die van de openingswedstrijd in 2016 op Grou in Pietersma’s geheugen gegrift staat. Drachten wint. Het schip was op de Pikmar nog nooit de beste. De intensieve trainingen voorafgaande aan het seizoen en het smeden van een team hebben resultaat opgeleverd, zegt Pietersma. “Fantastysk. Gewoan fantastysk.” Pietersma zeilt op een van de twee skûtsjes die hun domicilie hebben in Drachten. Het andere is d’Halve Maen van Philips.

Het Drachtster skûtsje is eigendom van een stichting, maar was jaren in handen van particulieren. Het skûtsje is in 1955 gekocht door de zakenlieden Akko van der Veen (1915-1986) en Jaap van der Woude (1915-2012) uit Drachten. Omdat de beurten vrachtschepen onder zeil geen functie meer hebben, dreigen de schepen te verdwijnen. Dat gaat de mannen aan het hart. Het Drachtster skûtsje is in 1912 gebouwd op de werf van de gebroeders Roorda in Drachten.

Lees meer in het SKS-jubileumboek “Der moat syld wurde”; te koop in de Friese boekwinkels of bestel hier.

 

FILM(ARCHIEF)

Omrop Fryslân

Skûtsje Drachten hast om, 2013

Fries Film en Audio Archief

Skûtsjesilen Grou, De Veenhoop, Earnewâld, 1968

 

Morgen ‘op ‘e lûken fan it skûtsje’… Earnewâld.