Earnewâld, 27 juli 2021

Op deze website is de komende weken volop aandacht voor onze veertien SKS-skûtsjes, hun schippers en bemanningen. Tot en met vrijdag 6 augustus wordt iedere dag een van de veertien schepen in de schijnwerpers gezet. Er is een vraag en antwoord met de eigenarencommissie en/of schipper en er zijn linkjes naar filmpjes van de eigen skûtsjes. Ook verwijzen we naar beelden van Omrop Fryslân, het Fries Film en Audio Archief en het Fries Scheepvaart Museum. En we publiceren fragmenten uit het SKS-jubileumboek ‘Der moat syld wurde!’. Zo hopen we dat iedereen toch het gevoel krijgt een beetje als gast mee te kunnen zeilen ‘op ‘e lûken (op de luiken) fan it skûtsje’.

Gerhard Pietersma

VRAAG & ANTWOORD

Hoe gaat het nu met jullie, schipper en bemanning? Iedereen stond in de startblokken om twee weken te knallen. Toch?

Eigenarenstichting en wedstrijdcommissie Earnewâld: “Wij zagen dit niet aankomen en zijn hier nog steeds erg chagrijnig over.”

Het skûtsje was natuurlijk gereed voor de strijd. Wat hadden jullie er afgelopen tijd aan gedaan?

“Niet alleen het skûtsje was gereed voor de strijd, ook wij als wedstrijdcommissie. Eind 2020 zijn wij al met onze gemeente in overleg gegaan hoe er in 2021 een SKS-wedstrijd in Earnewâld kon worden gehouden in corona-tijd. Hierbij zijn diverse scenario’s besproken, uitgewerkt en overeengekomen. Hier was iedereen er klaar voor en stonden alle seinen op groen.”

Stel, er was dit jaar wel gezeild, op welke plek waren jullie geëindigd? En waarom denk je dat?

“Wij, als commissie, vullen ieder jaar een pool in waarin elk commissielid aangeeft op welke plek we verwachten dat ons skûtsje dat jaar zal eindigen. Voor dit jaar zag een ieder ons skûtsje wel in de top 3 eindigen!”

We gaan ervan uit dat we volgend jaar wel weer kunnen zeilen. Hoe gaan jullie je daar op voorbereiden?

Net zoals dit jaar. Met onze gemeente was het immers ook dit jaar al in kannen en kruiken. Het skûtsje is er altijd klaar voor, al zal er wel moeten worden geïnvesteerd om aan de dan verplichte nieuwe zeilformule te voldoen.”

Zijn er nog andere zaken die je wilt delen?

“Vandaag, de dag dat er een SKS-wedstrijd zou worden gezeild in Earnewâld, zal ons skûtsje ‘s middags vanaf 14.00 uur te bewonderen zijn, zeilend door het dorp.”

Kijk voor meer informatie over het Earnewâldster skûtsje op: www.skutsjeearnewald.nl

EARNEWÂLD IN BEELD

Gerhard Pietersma tijdens zijn eerste jaar als schipper, 2004

Teambespreking voor de start, 2014

Earnewâldster skûtsje aan de leiding, 2015

Iedereen in afwachting van de walstart, 2019

Iedereen in afwachting van de walstart in Earnewâld, 2019

Als één team voor Earnewâld, 2019

Het Earnewâldster skûtsje in actie, 2019

Foto’s: Martin de Jong

EARNEWÂLD IN WOORD

Fragment uit “Der moat syld wurde!”

Debuut Earnewâld en meteen kampioen in 1956

Alles voor de titel

Schipper Gerhard Pietersma wil heel graag met het skûtsje van Earnewâld kampioen worden. Daar doet hij sinds zijn aantreden in 2004 alles aan. Er komt een nieuw schip en hij gaat trainen. Niet alleen op het water, maar ook in de turnhal van Sportstad Heerenveen. Schipper en bemanning doen er, onder begeleiding van eco-coach Tjalling van den Berg, aan krachttraining en leren mentaal weerbaar te zijn om met de Twee Gebroeders fit de wedstrijden in te gaan. In 2016 levert dat tijdens het kampioenschap een tweede plaats op.

Earnewâld wint de kampioenstitels in 1982 en 1983 met Jeen Uzn Zwaga aan het helmhout. Daarvoor heeft Berend Mink (1907-1976) de primeur. Hij wordt kampioen in het eerste jaar dat Earnewâld met een skûtsje aan de start verschijnt. Dat gebeurt in 1956. In dat jaar wordt de Stichting Earnewâldster Skûtsje opgericht. Een aantal inwoners van het dorp heeft het snode plan opgevat om het schip De Nijverheid van Berend Mink te kopen. Niet alleen om het uit te brengen in de SKS-wedstrijden, maar ook om het skûtsje te bewaren voor de toekomst. En ze willen de wedstrijden met de oude vrachtschepen voor Earnewâld behouden. Want al lang voor de oprichting van de SKS worden er met platbodems wedstrijden bij het dorp gezeild.

Mink doet eerst op eigen gelegenheid met De Nijverheid aan SKS-wedstrijden mee. Omdat het onderhoud te duur wordt, biedt hij het te koop aan. Om de vraagprijs van 4500 gulden te kunnen betalen, wordt in het dorp geld ingezameld. “Wil men dan ook blijvend genieten van deze prachtsport, dan blijft ons maar een middel over: skûtsjes kopen!!”, staat er in een brief die huis-aan-huis in Earnewâld wordt verspreid. Dorpsbewoners wordt opgeroepen renteloze voorschotten te geven. Er komt na die actie 1000 gulden binnen.

Berend Mink zwaait naar het publiek na het behalen van het kampioenschap in 1957

Foto: Collectie Fries Scheepvaart Museum, Sjoerd Andringa

Met de aankoop van De Nijverheid is Earnewâld het eerste dorp met een eigen skûtsje in de vloot. Berend Mink blijft de schipper. In het tweede jaar dat hij voor Earnewâld meedoet, wordt hij opnieuw kampioen. Hij krijgt het niet cadeau. Het waait die dag hard, er staan witte schuimkoppen op de Snitser Mar. Een aantal skûtsjes haakt af. Maar wil Mink winnen dan moet hij de wedstrijd wel uitzeilen. Honderden toeschouwers zien het skûtsje van Earnewâld op het woelige water kampioen worden.

Lees meer in het SKS-jubileumboek “Der moat syld wurde”; te koop in de Friese boekwinkels of bestel hier.

FILM(ARCHIEF)

Fries Film en Audio Archief

Earnewâld, skûtsje + Oranjefeest, 1956

Skûtsjesilen 1966

Beelden geschoten vanaf het skûtsje van Earnewâld van een wedstrijd van de SKS.

Omrop Fryslân

In functie op het skûtsje: techniek en training

Morgen ‘op ‘e lûken fan it skûtsje’… Heerenveen.