D’Halve Maen, 25 juli 2021

Op deze website is de komende weken volop aandacht voor onze veertien SKS-skûtsjes, hun schippers en bemanningen. Tot en met vrijdag 6 augustus wordt iedere dag een van de veertien schepen in de schijnwerpers gezet. Er is een vraag & antwoord met de eigenarencommissie en/of schipper en er zijn linkjes naar filmpjes van de eigen skûtsjes. Ook verwijzen we naar beelden van Omrop Fryslân, het Fries Film en Audio Archief en het Fries Scheepvaart Museum. En we publiceren fragmenten uit het SKS-jubileumboek “Der moat syld wurde!”. Zo hopen we dat iedereen toch het gevoel krijgt een beetje als gast mee te kunnen zeilen ‘op ‘e lûken (op de luiken) fan it skûtsje’.

Klaas Westerdijk     Klaas Westerdijk

Schipper Klaas Westerdijk

VRAAG & ANTWOORD

Hoe gaat het nu met jullie, schipper en bemanning? Iedereen stond in de startblokken om twee weken te knallen. Toch?

Klaas: “Het bericht dat het skûtsjesilen niet door mocht gaan kwam als een mokerslag binnen. Iedereen was en is nog steeds zwaar teleurgesteld, het is een hard gelag dat in Nederland de stranden vol liggen, kermissen doorgaan en voetbalwedstrijden afgeladen met toeschouwers wel mogen, en het skûtsjesilen juist niet! De skûtsje-organisaties met de vrijwilligers hebben stinkend hun best gedaan om waterdichte plannen en protocollen te maken, maar toch durfden de gemeenten het niet aan. Zonde! De bemanning, gezinnen en families van d’Halve Maen waren er helemaal klaar voor, hopelijk is dit de laatste zomervakantie zonder skûtsjesilen!”

Het skûtsje was natuurlijk gereed voor de strijd. Wat hadden jullie er afgelopen tijd aan gedaan?

Klaas: “Door de nieuwe zeilformule mogen we meer vierkante meter zeil op d’Halve Maen voeren, daardoor hebben we afgelopen jaar direct geïnvesteerd in nieuwe zeilen. Vroeg in het voorjaar waren deze beschikbaar waardoor we snel konden beginnen met het trimmen van de zeilen.”

Stel, er was wel gezeild, op welke plek waren jullie geëindigd? En waarom denk je dat?

Klaas: “Onze doelstelling was een podiumplaats. Na het laatste zeilseizoen van 2019 kijk je terug op wat goed is gegaan en wat beter kon. De afgelopen 2 jaar hebben we de belangrijkste verbeterpunten in de communicatie, boathandling, sturen en materiaal verbeterd. De eerste resultaten waren voor ons zichtbaar bij de onderlinge oefenwedstrijdjes in 2020 en 2021, de opgedane kennis en ervaring geeft ons het vertrouwen in een podiumplaats.” 

We gaan ervan uit dat we volgend jaar wel weer kunnen zeilen. Hoe gaan jullie je daar op voorbereiden?

Klaas: “Na de zomervakantie hijsen we de zeilen weer en gaan we verder waar we gebleven waren, ervan uitgaande dat dit jaar nog wedstrijden gezeild gaan worden bouwen we verder naar het kampioenschap van 2022.”

Zijn er nog andere zaken die je wilt delen?

Klaas: “Eén dezer dagen verwachten Sifra en ik de geboorte van ons tweede kind. Alles was afgestemd dat er naast de kraamperiode gezeild kon worden, een reserveschipper was ingewerkt om een aantal wedstrijden voor mij in te vallen. Nu het zeilen niet doorgaat geeft dit voor onze privésituatie meer ruimte. Ieder nadeel heeft zo weer zijn voordeel zullen we maar zeggen.”

Update: Zaterdag 24 juli zijn Klaas en Sifra trotse ouders geworden van een zoon: Bouwe Hendrik Westerdijk. 

 

D’HALVE MAEN IN BEELD

Eerste dagzege schipper Klaas Westerdijk, 2018

Eerste dagzege schipper Klaas Westerdijk, 2018

D'Halve Maen voor de wind, 2019

D’Halve Maen voor de wind aan de leiding, 2019

Boeironding d'Halve Maen, 2019

Boeironding d’Halve Maen, 2019

D'Halve Maen op één oor, 2019

D’Halve Maen op één oor, 2019

 

Foto’s: Martin de Jong

 

D’HALVE MAEN IN WOORD

Fragment uit “Der moat syld wurde!”

 

Titelkansen voor Taeke Lzn Brouwer

d’Halve Maen: een skûtsje van de zaak

Begin jaren vijftig dreigt het skûtsjesilen te verdwijnen. De SKS is in die tijd blij met elke deelnemer aan de competitie. Daarom wordt in 1959 het skûtsje van Philips toegelaten. Het skûtsje – gebouwd in 1923 op de werf van Van der Werff op het Buitenstvallaat – is een cadeau aan de personeelsvereniging van het in Drachten gevestigde bedrijf.

De bemanning bestaat in die tijd voor een groot deel uit medewerkers van Philips. In de volksmond wordt d’Halve Maen, want zo wordt het schip gedoopt, het Philipsskûtsje genoemd. Aan het roer staat sinds 2017 Klaas Westerdijk. Hij beseft dat een schipper meer is dan alleen maar stuurman. Hij moet zijn team aansturen, coachen en niet alleen bemanning, maar ook de aanhang tevreden houden. En tijdens de competitie zijn er dagelijks allerlei verplichtingen: trainen, rûtebesprekking, gezamenlijk eten en dan ’s middags wedstrijdzeilen. 

De schipper, naar eigen zeggen altijd op zoek naar de juiste balans, probeert tijdens een wedstrijddag zoveel mogelijk in het ritme te blijven. Zo blijft hij gefocust. Die strategie werkt. Tijdens de finale in 2018 op de Snitser Mar pakt Klaas Westerdijk zijn eerste dagzege.

Berend Jzn Mink op d'Halve Maen, 2011

Berend Jzn Mink op d’Halve Maen, 2011

Foto: Martin de Jong

Voor Westerdijk het helmhout overneemt, is Berend Jzn Mink schipper van d’Halve Maen. De schipper weet wat het is om kampioen te worden. In 2000 en 2001 wint hij het SKS-kampioenschap met het skûtsje van Grou. Hij stopt daarna om zich te wijden aan zijn bedrijf, maar als de Stichting Vrienden van Skûtsje d’ Halve Maen hem in 2011 vraagt schipper te worden, kan hij het aanbod niet afslaan. Hij heeft het zeilen gemist.

Lees meer in het SKS-jubileumboek “Der moat syld wurde”; te koop in de Friese boekwinkels of bestel hier.

 

FILM(ARCHIEF)

Fries Scheepvaart Museum

Interview met Klaas Westerdijk over 75 jaar SKS, 2020

Omrop Fryslân 

In functie op het skûtsje: de roefmeester, 2018

 

 Morgen ‘op ‘e lûken fan it skûtsje’… Drachten.