Lemmer II

17 augustus 2023 om 14:00

Vanaf de pier bij het strand

Lemster baai

Daguitslag

#PlaatsSchipperPt.Pt.Extra pt.Extra
1LeeuwardenWillem Uzn. Zwaga0.90
2HuizumJohannes Hzn. Meeter20
3SneekJappie Dzn. Visser30
4GrouDouwe Azn. Visser40
5LemmerAlbert Jzn. Visser50
6DrachtenJeroen Pietersma60
7AkkrumPieter Ezn. Meeter70
#PlaatsSchipperPt.Pt.Extra pt.Extra
8Logo LangweerLangweerHarmen Brouwer80
9EarnewâldSieberen van Terwisga90
10HeerenveenSytze Brouwer100
11WoudsendKlaas van der Meulen110
12JoureRinus de Jong120
13StavorenAuke de Groot130
14DrachtenLodewijk Jzn Meeter140

Wedstrijdverslag

Leeuwarden wint prachtige strijd in Lemster baai

©foto Martin de Jong

Willem Uzn Zwaga en zijn bemanning van het Ljouwerter skûtsje vochten als leeuwen voor hun eerste dagoverwinning. De op-en-delbaan in de Lemster baai zorgde voor volop positiewisselingen en spanning tot in het laatste kruisrak. De winnende schipper had al zo’n voorgevoel vertelde hij bij Omrop Fryslân: “Ik dacht vanochtend het komt wel goed vandaag. Dat voelde ik aan het schip en de jongens. We gingen als de brandweer. Hier zijn we heel blij mee!”

Grou heeft inmiddels het goud, maar de strijd om het zilver lag, met twee wedstrijden te gaan, nog volledig open. ’s Ochtends tijdens de rûtebesprekking leek het er nog op dat er een zandloperbaan gezeild zou worden, maar ’s middags verscheen de Lemster vlag op startkotter De Zevenwolden. Dat betekende dat de wind gunstig stond voor het zeilen van de favoriete wedstrijdbaan van de schippers en het publiek: de op-en-delbaan.

De Lemster commissie had een mooie lange startlijn uitgelegd en het werd een ‘schone’ start. De kersverse SKS-kampioen Grou lag wat opgesloten tussen de skûtsjes die het liefst onderin van start gingen. Daardoor koos Douwe Azn Visser direct voor een stuurboordslag, op zoek naar de vrije wind. Ook Klaas van der Meulen (Woudsend) volgde in die slag nadat hij als laatste de startlijn passeerde.

In een mooi kruisrak zeilden de skûtsjes op het publiek af richting de bovenste boei met de ‘gele pet’. Zou het Joure lukken om over stuurboord voor d’Halve Maen en Langweer de boei te gaan ronden? Het antwoord was ‘ja’, Rinus de Jong pakte vanuit de start de koppositie. Albert Jzn Visser (Lemmer) stuurde zijn skûtsje vlak voor d’Halve Maen om de boei, waardoor Lodewijk Jzn Meeter een aanvaring niet kon voorkomen. Een protestvlag verscheen in het want van d’Halve Maen. Grou en Woudsend die vanuit de start een andere slag hadden gekozen, kwamen als achtste en negende om de eerste bovenboei.

Via de spreaderton zeilden de skûtsjes voor de wind naar de ondertonnen van de ‘gate’. De Lemsters pakten de leiding en konden als eerste kiezen welke ton zij wilden ronden. Zij kozen de bakboordton, terwijl Joure, Huizum en d’Halve Maen om de stuurboordton draaiden. Welke slagen in het kruisrak zouden de beste zijn? De lange stuurboordslag langs de geul, de lange bakboordslag richting het Woudagemaal of toch de slagen door het midden van de baai? Het meetmoment was de boventon. Daar behield Lemmer de leiding, gevolgd door Leeuwarden die ook de bakboordton gerond had. Langweer koos er na de stuurboordton voor om direct overstag te gaan en kwam op de derde plek terecht.

Earnewâld, met Lemmer en Heerenveen strijdend om plek 2 in het klassement, raakte de bovenboei en moest na een extra rondje achteraan aansluiten. Nadat de skûtsjes opnieuw het keuzemoment bij de gate hadden gehad, zagen we compleet andere slagen in het kruisrak. Het was voor schippers en bemanningen continue anticiperen op de omstandigheden. Woudsend wist als derde achter Lemmer en Leeuwarden de bovenboei te ronden, helaas zakte de Klaas van der Meulen later weer wat terug in het veld. Joure nam risico bij de boei en kwam in aanvaring met Akkrum. Doordat de Jousters ook nog tegen de ton aankwamen, kozen ze eieren voor hun geld en gingen terug om de boei opnieuw te ronden.

De beide Leeuwarder skûtsjes zetten de aanval in op het Lemster skûtsje en kwamen steeds iets dichterbij. Jappie Dzn Visser (Sneek) zeilde ook een fantastisch vierde kruisrak waardoor hij achter de top drie terechtkwam. In het voordewindse rak zorgde een windschifting ervoor dat Lemmer en Leeuwarden gelijktijdig de ‘gate’ inzeilden en elk hun eigen kant kozen. De kant van Leeuwarden bleek het meest gunstig uit te pakken. Het Ljouwerter skûtsje kreeg flinke windvlagen vanaf het strand. Bij de volgende boeironding bleek Willem Uzn Zwaga de leiding te hebben overgenomen.

Er waren volop positiewisselingen en niemand was zeker van zijn plek, zowel voor als achter in de vloot. Lemmer zakte iets terug en Grou kwam naar voren. De Sneker Pan hield prima stand en lag inmiddels op de derde plek achter Leeuwarden en Huizum. Rond vijf voor vier werd de afkortvlag gehesen. De finish lag voor het strand en het publiek kon genieten van de skûtsjes die in een lang kruisrak een allerlaatste poging deden om naar voren te komen. Leeuwarden deed goede zaken voor het klassement en steeg dankzij de dagzege naar de tweede plaats. Huizum werd tweede en ook bij Sneek kon de vlag in top. Lemmer zakte door de vijfde plaats een plekje in het klassement. Earnewâld werd negende en haalde Heerenveen, die als tiende finishte, in.

Er waren geen skûtsjes die met protestvlag de finishlijn passeerden; d’Halve Maen is niet gefinisht en krijgt daardoor 14 punten.

’s Avonds was de prijsuitreiking van beide wedstrijd op ‘e Lemmer in het centrum van het dorp.

Morgen is de slotdag op de Snitser Mar en dan worden de podiumplekken achter Grou definitief verdeeld.

 

 

‘Grutsk’ op onze sponsors

Co-sponsors

Hoofdsponsors